Benny Grünfeld

Hejsan! Idag var det ju skola som vanligt, en riktigt seg dag. Jag gjorde typ ingenting och jag antar att ingen annan gjorde det heller?... Dagens höjdpunkt var iallafall Benny! För er som inte vet vem han är så kan jag ju berätta lite kort. Benny är 81 år gammal och han överlevde koncentrationslägret Auschwitz under Andra Världskriget. Han bodde på Auschwitz i åtta månader och blev dömd till döden två, eller var det kanske tre gånger? Aja, men han lyckades att gömma sig eller komma undan på ett eller annat sätt. Han berättade om sin livs mardröm på Auschwitz i ca två timmar, det var riktigt spännande faktiskt och jag är glad att jag fick den här chansen att kunna lyssna på honom, för vem vet, han kanske inte lever så länge till...

btw, imorgon är det SKOJ-FOTO! ;D



här är Bennys bok, han har även ritat bilden på framsidan, han var/är en riktigt duktig tecknare. han har skänkt en del tavlor till Auschwitz museét. åhh jag vill åka och kolla på Auschwitz, det verkar så intressant.

Kommentarer
Postat av: Erik

Läs mer om Benny: http://sv.metapedia.org/wiki/Benjamin_%22Benny%22_Gr%C3%BCnfeld

2010-05-18 @ 15:28:47

Speak up!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0